tisdag 6 april 2010

Fadime!

Nu är det dags att fundera igen, igår lyssnade jag på P1 när jag lagade mat. Det brukar vara intressanta program som jag som är över 40+ gillar. Denna gång handlade det om Fadime Shaindal, ni vet kvinnan som blev mördad av sin far för åtta år sedan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fadime_Sahindal

Debatten är hög i hennes hemort Uppsala. Ett kommunalråd från Vänsterpartiet vill att ett nytt torg i Uppsala ska döpas till Fadimes torg för att hedra Fadime. Kommunalrådet har kämpat i tre år för detta men ingen vill ta ett beslut. Centerpartiet uttalar sig om att alla kurdiska  farbröder, pojkar, män och gubbar kan uppfatta det som ett monument mot dom. Då var jag tvungen att höja radion och spetsa mina öron.

Reportern ger sig av till Svenskkurdiska föreningen och frågar dem vad de tycker. En procent säger ja till detta säger en kurdisk man. Sedan följer en diskussion som gör mig mörkrädd. Detta är trots allt 2010 i Sverige. För mig är det tydligt att våra kulturer krockar våldsamt när det gäller kvinnofrågan. Jag säger ingenting om deras uppfattning eftersom vi har yttrandefrihet i vårt land men jag blir sorgsen av inställningen.

Jag tänker på när media var igång och skrev spaltmeter om Fadimes öde, jag tänker också på hur Mona Salin stod längst fram i ledet och hade åsikter och gick på begravningen i stor stil. Vart är de åsikterna idag? I och för sig är det ingen valfråga men ändå. ...../A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar