tisdag 11 maj 2010

Modellen

Igår skrek dottern - Mamma nu börjar Supermodellerna eller något liknande. Jaha, tänkte jag det är jag inte ett dugg intresserad av, men det var min 12-åriga dotter. Så det var bara att sätta sig vid TV:n en timma och se vad det hela handlade om.

Ett gäng super-smala tjejer tävlade om att bli supermodell, det var Tyra Banks som var programledare och till hennes hjälp hade hon tre underliga människor som tydligen var kapabla att bedöma dessa tjejer. De fick dela upp sig i lag och skulle hinna med olika castings (tror jag att det heter). Efteråt fick tjejerna ställa sig framför juryn och höra sanningen - läs nedvärderande bedömningar. Tilll slut var en av tjejerna utröstade och storgrät för att hennes dröm slagits i spillror.

Jag som har en söt och ung dotter blir skogstokig av sådana här program. Tyvärr kan jag inte skydda henne från allting men jag kan vara närvarande när hon väljer se sådan här skit på TV. Jag förstår nyfikenheten men vill ge henne en sann och mer nyanserad bild av vad skönhet är. Vi hade en bra dialog efter programmet och dottern verkade mest gilla glamoren och flärden som faktiskt det här programmet visar att den är inte så vanlig i denna värld som man kan tro.

Summan på kardemumman är alltså att vi föräldrar måste vara närvarande när våra barn suger i sig allt möjligt via TV:n. Frågan är bara hur sjutton jag ska hinna ....../A :-)

2 kommentarer:

  1. det är bara att inse att det inte går... man får göra sitt bästa och det är banne mig det bästa man kan göra:-)

    SvaraRadera