torsdag 4 mars 2010

Att kommunicera....

Jag funderar ofta på hur vi uppfattar saker och ting, det som du uppfattar på ett sätt kan jag uppfatta på ett helt annat sätt.
Dessa olikheter gör ibland så att man missuppfattar varandra helt utan anledning. Att kommunicera är bland det svåraste
man kan göra men också bland det nödvändigaste.

Ibland kan jag känna att en del personer inte vill kommunicera på ett schysst sätt med mig, vad jag än säger missuppfattas.
Då brukar jag börja med mig själv och analysera vad jag själv kunde gjort bättre eftersom jag kanske vill ha en bra kommunikation med just denna person. Å andra sidan kan ju inte bollen ligga enbart på den ena parten, utan på båda parter.

När jag ändå börjat dra i den här tråden så kan jag ju vända på det, vill jag verkligen kommunicera med den andra parten? Eller säger jag bara något som kan uppfattas som jag håller med så det är slutdiskuterat?

Ett roligt exempel som jag brukar ta är när man kommunicerar med sina barn.
Ett av barnen skriker ilsket åt mig och jag svarar med att skrika -SKRIK INTE! Du skriker ju svarar barnet, som faktiskt har rätt.
Barn agerar som föräldern agerar och inte som föräldern predikar.

Det är inte konstigt att just kommunikation är en svår konst, samtidigt är det så kul att kommunicera ...../A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar